Fler recept på gång

 2012-11-19    21:13:55   av:Josefin
Helgen bestod faktiskt av en hel del matlagning och nya recept.
Jag har dock inte tiden för tillfället att sitta någon längre stund med det. Men det kommer :D
Bl.a. en supergod fläskfilégryta och fisk med crabsticks m.m.

Hemmagjorda revben med egen glaze

 2012-11-17    12:22:00   av:Josefin
 
Ha överseende med kvalitéen på kortet, det är taget från iPhonen :D
 
Oftast när man gör revben brukar man ha dem i flera timmar i ugnen, jag hade inte tiden till det igår kväll så jag fick förkoka dem för att snabbt grilla dem i ugnen före servering.
 
Revbensspjäll för 2 personer:
 
Färska revben
Vitpepparkorn hela
2 gula lökar
1 stor morot
Kalvfond
 
Fyll en stor kastrull med vatten, häll i ett par matskedar buljong eller fond, jag valde kalvfond.
I med ett par hela vitpepparkorn.
Skiva upp slantar av morötter, jag tog en stor.
Grovskär ett par gula lökar.
Koka upp vattnet och lägg försiktigt i revbenen så det inte skvätter varmt vatten på dig.
På med ett lock, sänk värmen till ex 4:an om du har 1-9 på plattorna.
Låt småputtra/sjuda i en timma.
Under tiden förbereder du glazen.
När revbenen är klara ska köttet släppa fint från benet, prova i ena kanten. Då lägger du dem på en plåt/i en form och häller över glazen och penslar så det kommer in ordentligt i spjällen. In på grilleffekt i ugnen så de får fin färg. Det tar endast några minuter så håll koll på dem.
 
Glaze (tyvärr utan mått då jag höftade lite):

D´elidas chilisås
En pressad vitlöksklyfta
Mushroom soya
Balsamvinäger (max en matsked om äns det)
2 dl vatten
Oxfond (ca 1 matsked)
Sirap (ca 1 matsked)
 
Blanda allt i en kastrull, koka upp och småputtra i ca 15 min.
Den ska vara varm när du använder den till spjällen.
Jag silade den innan då jag inte vill ha vitlöksbitar i den.
 
Ruskigt gott blev detta och snåla inte med kryddorna i glazen!