3 årsfirande med älskling

 2011-11-12    10:00:15   av:Josefin

Dagen till ära fick jag tag på jättefina havskräftor och stor krabba.


Toast mozarella

 2011-11-03    09:38:54   av:Josefin

Igår kväll gjorde jag en toast med mozarella då jag hade lite över från bruschettan jag gjorde några dagar tidigare.

Jag har aldrig testat att göra toast med mozarella så detta blev första försöket.

Jag använde:

Skivade tomater

Hackad basilika

smör

Mozarella

Och med detta kan jag säga att det inte smakade någonting. Mozarella i sig är ju en väldigt smaklös ostsort. Nästa gång ska jag testa att ha i pesto (hemmagjord) och mängder med salt och peppar. Det kan nog bli gott :D

Plankstek

 2011-11-03    09:25:58   av:Josefin

Plankstek kan vara det godaste som finns.
Den här gången testade vi med riktigt fin pepparstek som vi stekte kort tid på hög värme med mängder av smör i gjutjärnspanna. Det blev supergott och blodigt saftigt :D

Jag försöker även att variera tillbehören och denna gång blev det tomat med ost på - blev supergott när osten smälte.

Ett annat tips är att ha rikligt med riven muskotnöt i duschessemoset.

Lövbiff av fransyska

 2011-11-03    09:18:17   av:Josefin

Häromdagen köpte vi jättefina lövbiffar av fransyska. Vi tog fram vår gjutjärnspanna och klickade i massor smör och hade på högsta värmen. Lövbiffarna pepprades med massor nymalen svartpeppar och salt. När smöret fräst till sig ordentligt och blivit brunt lade vi i löviffarna ca 7-10 sekunder på varje sida sen upp med dem på tallrikarna och låta vila någon minut. Det blev sjukt gott och otroligt saftigt!