Stekpannebröd

 2016-01-23    21:40:57   av:Josefin
 
 
Vår son, Alexander, är inne i en riktig "hjälpatillperiod" och bakning och städning är absoluta favoriterna.
I morse steg vi upp före tuppen och bakade stekpannebröd. Det är så gott, smakar nästan som pizzeriornas salladsbröd. Och snabbt går det ju oxå, ingen jäsningstid.
 
 
 
Stekpannebröd
Ingredienser (ca 4 bröd):
* 2 dl vetemjöl
* 1 tsk bakpulver
* 2 msk smör (bregott går också bra)
* 1 dl fil
* 1 nypa salt (1/2 kryddmått) 
 
Gör såhär:
Blanda ihop allt till en deg, enklast är att göra det med händerna. Dela degen i 4 delar, rulla varje del till en boll och kavla sen ut till en platt rundel. Den sk vara ca 1/2-3/4 cm tjock. Ta fram en gjutjärnspanna och börja steka bröden en och en. Inget smör och ingen olja utan pannan ska vara torr. Stek ca 2-3 min på varje sida till de blir gyllenbruna. 
Klart!
 
 
 

Hemmagjord pasta

 2016-01-18    21:22:09   av:Josefin
Jag fick en pastamaskin i julklapp och den har jag hunnit att testa.
Första gången var ett väldans bök då varenda del skulle köras igenom med pasta flera gånger för att sedan kasseras. 
Jag ska ärligt erkänna att hela pastabaket var ett enda bök, degen var rätt osmidig att få ihop och man fick knåda länge, sedan skulle den ligga och torka/vila flera gånger och köras på olika storlekar i maskinen. 
Gör man en stor sats och fryser in deg så blir det såklart smidigare. Det blev gott, men pasta är ju så billigt att detta mest kändes som ett onödigt projekt haha. Men ja, nu har jag provat. Kanske något som sonen kan uppskatta att vara med och baka sen?
 
Ingredienser: 
  • 2 dl  durumvetemjöl
  • 2 dl  vetemjöl
  • 2 st  medelstora ägg
  • 2 msk  vatten
  • 2 msk  olivolja
  • 2 krm  salt
Gör såhär: 
  1. Häll upp mjölet i en hög och gör ett hål i mitten. Tillsätt äggen i hålet samt olja och salt. 
  2. Vispa försiktigt med en gaffel så ägg och olja blandar sig. 
  3. Fös nu försiktigt med ena handen ned lite mjöl i taget i äggsmeten och blanda eller fös försiktigt ihop degen. 
  4. Beräkna minst 6-8 minuters knådning tills du har en mjuk, blank och elastisk deg. Låt vila i kylskåp cirka 30 minuter. 
  5. Dela upp degen i mindre bitar och kör igenom varje bit i pastamaskinen på "plattinställningen"
  6. Fortsätt ett par gånger innan du går över till spagettiinställningen (om det inte är lasagneplattor du ska göra för då hoppar du till nästa steg). 
  7. Låt pastan ligga och torka en stund innan du kokar den. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Köttfärssåsen med rödvin fick många pluspoäng! 
 
 
 

Julklappar till den köksintresserade

 2016-01-12    15:42:00   av:Josefin
I julas fick jag en pastamaskin, en mandolin, Ib Laursen muggar m.m. 
Kanske är det därför jag har tagit tag i denna blogg igen? 
Allt blir så mycket roligare med lite nytt, särskilt när det är någon som överraskat mig utan att veta vad jag villhöver :)

Jag har hunnit testa på att göra egen pasta, men det skriver jag om i ett eget inlägg framöver. 
 
 


Essence-serien från Iitala har jag samlat på länge, jag har snart ett helt vitrinskåp fullt med serien. Jag tycker att den är helt fantastiskt fin. 
 
 
Detta porslin från Ib Laursen är bland det finaste jag vet, jag har vispskålar, kannor, skålar m.m sedan tidigare. Nu ska det bara införskaffas ett antal assietter och kanske lite muggar i en till färg :)

Tobleronetryffel

 2016-01-11    17:34:00   av:Josefin
Ett snabbt och enkelt godis är tobleronetryffel och dessutom blir de vansinnigt goda.
 
 
 
Tobleronetryffel (ca 20 st):

1/2 dl vispgrädde
200 gram toblerone
1 msk smör

Garnering: Kakao

Gör så här:
Mät upp grädden i en kastrull , bryt ner chokladen och smält på svag värme.
Vänd ner smör och rör smeten blank. Ställ sedan svalt ett par timmar innan du formar dem till tryfflar / bollar.
Rulla dem i kakao och vóila, servera :)

 
 

Nutellafudge

 2016-01-10    21:30:00   av:Josefin
Nästa julgodissort som testades var nutellafudge.
Aningen för söt för min smak men vännerna gav den ett gott betyg.
 
 
 
Nutellafudge:

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
2 dl nutella

Gör såhär: 

Mät upp grädde, strösocker, sirap i en stor kastrull. låt koka till 120-122 grader, eller tills smeten klarar kulprovet, (kulprovet är att du kyler ner några droppar av smeten i iskallt vatten, och när du kan forma en kula av detta så är den färdig.)
Rör sedan ner honung, och smör och rör till sist ner nutellan i blandningen. Fortsätt att röra tills du får en fin och blank smet Häll upp i en bakpappers-klädd form ca : 15*20  cm. Låt den svalna i kylen och skär sedan upp i mindre bitar. 

 

 

Mintkakor

 2016-01-09    21:24:00   av:Josefin
Det blev en hel del julgodisbakning i december. Jag hade 6 nya recept att prova. 
Först ut är dessa mintkakor som blev väldigt väldigt goda och som jag kommer att baka även nästa år.
 
 
 
Mintkakor

Ca 20-25 stycken:
1 äggvita
5-6 droppar pepparmintsarom
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker (ca, du får prova dig fram)

Garnering: Mörk choklad

Gör så här:
Vispa äggvitan till ett skum, droppa i mintoljan.
Vänd ner vanilj och florsocker, så mycket som behövs för att få en deg som ska gå att kavla ut.
Strö florsocker över bakbordet och kavla ut degen till knappt 1 cm tjockt.
Tryck ut runda kakor med ett mindre glas eller äggkopp, tryck ut så många som går. Kavla ihop och gör samma sak tills degen är slut. Lägg kakorna i frysen och smält chokladen.
Doppa dem i chokladen och låt överskottet rinna av, lägg sedan tillbaka dem på bakplåtspappret. Låt dem stelna i kylskåpet ett par timmar. 

 
Vispad äggvita
 
 
Deg - dags att kavla ut