Kycklingsallad med kall chilisås

 2013-03-29    13:59:00   av:Josefin
 


Ibland är det gott att äta något enklare och lite smalare.

Kycklingsallad (utan mått):
Kokt matvete
Grillad kyckling
Gurka
Tomat
Salladdsost eller fetaost
Olivolja
Örtkryddor
Svartpeppar
Salladslök

Kall chilisås:
1 burk Creme fraiche
3-4 msk Delidas chilisås
Chiliflakes
Svartpeppar
En klick majonäs
 
 

Skink och ostpaj

 2013-03-28    12:56:00   av:Josefin
 


Ingredienser:

Pajdeg till en paj:
  • 3 dl vetemjöl
  • 150 g smör eller margarin
  • 2 - 3 msk vatten
  • 1 krm salt

Till fyllning:
  • 500 gram lagrad ost riven (Gärna västerbottensost)
  • 400 gram rökt skinka (och/eller bacon)
  • Äggstanning till en paj
  • 3 ägg
  • 2,5 dl mjölk
  • 2 krm salt
  • 1 krm vitpeppar
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Gör först pajskalet. Skär kylskåpskallt smör i kuber. Lägg allt i en bunke och arbeta snabbt ihop till en klump. Kavla eller tryck ut i en pajform (ca 24 cm diameter).
  3. Stick hål i botten med en gaffel.
  4. Grädda i 10-15 minuter. Pensla med vispat ägg när det är några minuter kvar.
  5. Tärna eller riv osten och skinkan. Blanda osten med äggstanning.
  6. Lägg skinkan i botten och häll över ostblandningen.
  7. Grädda skink- och ostpajen på 175 grader i 45-50 minuter.


Spenatsoppa med ägghalvor

 2013-03-27    16:53:46   av:Josefin
 


Spenatsoppa är en av mina favoritsoppor, svårt att låta bli att tycka så när den är så nyttig som den är.

4 st portioner.

500 gram  hackad fryst spenat
1 msk  hackad gräslök
1 msk  smör/margarin
3 msk  vetemjöl
8 dl  vatten
2 st  grönsaksbuljongtärningar
1 dl  matlagningsgrädde
1 tsk  salt
1 krm  vitpeppar
1 krm  muskot
4 st  ägg


  1.  Koka äggen. Skala och skär dem i halvor.
  2.  Tina spenaten i lite vatten i en kastrull.
  3.  Tillsätt smör och hackad gräslök. Pudra på vetemjöl och häll på resten av vattnet.
  4.  Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka ca 10 minuter under lock.
  5.  Rör i grädden i soppan.
  6.  Smaka av med salt, peppar och muskot.

Budapest i matbilder

 2013-03-23    23:12:00   av:Josefin
 
 Här kommer ett litet inlägg om maten från Budapest. Alla korten är tagna med iPhonen så givetvis är kvalitéen därefter.

Hotellfrukosten var bland de godaste jag nånsin ätit, även om det inte var den största buffén, men rejält tillagad.
Annars var vi nog ganska överens om att maten inte var den bästa i Budapest, i alla fall så hittade vi inga direkta godbitar förutom en italiensk restaurang som finns längre ner på bild. Men en italiensk restaurang förknippar ju inte jag med Budapest. Däremot fanns det två st restauranger som var med i White Michelin Guide, men inte så höga priser, men vi hann tyvärr inte med dem :(
 

Frukost.



Frukost. Den godaste scrambled egg and bacon jag nånsin ätit. Baconen var lövtunna och krispiga.



Frukost. Dennis åt blueberry pancake med lönnbärssirap. Riktigt gott tyckte han.

 

Frukost. Norsk rökt lax med färskost kräm på rostad baguette. Goooott!



Kebabrulle i det stora varuhuset. Gooood!



Välkomstdrink på hotellet.



Den här blev en fail för vår del. Vi beställde in fläskkött på lavasten. Givetvis trodde vi att köttbiten skulle vara klar när den kom in, men den var rå och vi fick steka den själva på lavastenen. Jättejobbigt och potatisen blev kall under tiden och efter 15 min var lavastenen kall och köttet inte ens färdigstekt. JAg kan förstå tjusningen att steka sitt egna nötkött men fläskkött är ju giftigt om det inte blir färdigstekt så jag åt inte upp allt. Dock var det häftigt att smaka långhårig gris och det var ett riktigt riktigt mört kött.





Fire B och Majestic i hotellbaren.



Vi hamnade på en utställning en av dagarna och här köpte vi surdegsbröd med nån färskoströra och gudagod skinka.



På Hard Rock Café blev det en hel del drinkar. Mojito.



Vi testade på KFC, så besvikna vi blev. Inget gott alls, förstår inte alls hysterien kring detta.



Vi fick gott surdegsbröd med fin olivolja innan maten kom.



Vi hamnade på den goda italienska restaurangen. Jag åt en himmelsk skaldjursrisotto.




Pina Colada.



Frozen Margerita Strawberry.
 
 
 
 

Budapest - Here we come!

 2013-03-15    07:31:44   av:Josefin
 
Dagen är äntligen här.
Min man D ska bara åka och klippa sig, jag ska packa det sista och sen bär det av till Skavsta.
Där ska jag för den delen få träffa min älskade kusin Tess som jag inte träffat på säkerligen 10 år.
Sen flyger vi till Budapest. Oh det ska bli så spännande att åka till ett nytt land och upptäcka en massa saker. Nästan så det pirrar i magen lite grann :D
 
 
Bloggen har tyvärr fått ligga åt sidan ett tag, jag har inte haft motivationen att sitta vid datorn så mycket, recepten och korten har samlats på hög här hemma så jag ska ta tag i det snart, för mycket smaskigt har det blivit :D