Nytt porslin

 2012-06-29    09:09:00   av:Josefin
 
Vi har ganska mycket porslin här hemma, man kan nog nästan säga att jag är lite frälst i porslin.
När vi var på Ikea för 3 veckor sedan passade jag på att övertala maken att vi minsann "behövde" nytt.
Hem kom vi med 18 delar från serien Arv.
Jag är mycket nöjd :D

Plockmat i mängder

 2012-06-28    09:06:47   av:Josefin

Att slänga ihop lite plockmat är min favorit, man tar lite vad man har hemma (och kanske kompletterar en del från affären).

Här har det dukats upp Revbensspjäll, kycklingklubbor, räkor, surdegsbröd, potatissallad, melon, brie, avokado, Babybell ost (som för övrigt smakade blä.).








Vad äter ni när ni gör plocktallrik?



Bruschetta på surdegsbröd

 2012-06-26    19:03:00   av:Josefin
 
En av mina favorit smårätter är utan tvekan Bruschetta. Jag har bara testat att göra det på franskbröd förut och nu hade jag en bit surdegsbröd över hemma så jag testade även det.
Surdegsbröd med smör är något jag älskar och jag tänkte att det måste ju bli ännu godare Bruschetta med detta bröd, men nej, jag tycker faktiskt att det är godare med franskbrödet.
 


 
 
 

Philadelphia bullar och muffins med chokaldkross

 2012-06-25    20:56:00   av:Josefin

Fikat började ta slut i frysen här hemma så jag bestämde mig för att baka lite nytt. Jag testade på två nya saker som jag inte bakat förut, jag är nämligen lite sån, jag testar hellre på ett nytt recept än att baka samma sak flera gånger.



Först ur är Philadelhiabullar i långpanna, 18 stycken (receptet ska egentligen ge 48 st men min jäst verkade inte så bra)

Bulldeg:

150 gram smör

5 dl mjölk

1 paket jäst

1 ägg + till pensling

1 dl socker

½ tsk salt

10-11 dl vetemjöl

 


Fyllning:

150 gram smör

2 msk vaniljsocker

3 dl florsocker

100 gram philadelphiaost

 


Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det hela bli fingervarmt. Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i vetemjölet lite i taget och arbetain den i degen, knåda en stund. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter. Platta sedan ut degen i en svart smord långpanna. Använd lite mjöl på handflatan och degen är väldigt kletig. Gör 48 hål (6x8) och fördela fyllningen i hålen (drygt 1 tesked i varje hål). Jäs 15 minuter igen. Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200 grader. Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar (eller 18 hihi)




Muffins med chokladkross (ca 12-15 st):
  • 125 g smör
  • 2 st ägg
  • 1.5 dl strösocker
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • Valfri choklad
  1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker så det blir fluffigt och poröst. mält smöret och blanda i tillsammans med mjölk.
  2. Rör vetemjöl och bakpulver i en annan bunke. Blanda sedan ner det i äggsmeten. Hacka chokladen i bitar och vänd ner i smeten. Häll ut smeten i en muffinsplåt med formar i.
  3. Ställ in i ugnen i 15-20 minuter i 200 grader tills de är lite gyllenbruna.


 




Pizza av tunnbröd

 2012-06-25    10:00:00   av:Josefin
Tunnbröden jag gjorde häromdagen fungerar även ypperligt som pizzabotten. Bara att ta fram ett bröd ur frysen, bred på tomatpuré eller krossade tomater. Jag rev över lite ost, skviade skinka, champinjoner och mozarella och lade på. In i ugnen till osten fått fin färg, gudagott!
 
 
 
 
 

Köttgryta av rester

 2012-06-24    21:03:00   av:Josefin
När vi gjorde Nötsteken fick vi en hel del över, både stek, sås och morötter o lök.
Jag skar steken i mindre bitar, likaså morötterna och löken. Dessutom skar jag en extra lök och champinjoner i bitar. Sen öste jag ner det i en stekpanna med smör. Det fick puttra en stund innan jag tillsatte såsen. Men eftersom jag inte ville att såsen skulle smaka just sås så tillsatte jag chilisås, muschroom soya, vatten, grädde och kalvfond. Riktigt gott blev resultatet!

 
 

Tunnbröd och nötrulle med egen kebabsås

 2012-06-24    17:52:00   av:Josefin

Jag gjorde eget tunnbröd för ett tag sedan. En del frös jag in, en åt jag direkt med smör på (så gott när det smälter) och några gjorde vi egna rullar på med nötkött och kebabsås. Riktigt riktigt gott!
 
Tunnbröd:
Det här behöver du till ca 6-7 st:
50 gram smör
5 dl mjölk
½ paket jäst (25 gram)
0,5 tsk salt
1 msk honung
4 dl grahamsmjöl
6-7 dl vetemjöl
Mjöl till utbakning

GÖR SÅHÄR :
Smält smöret och slå på mjölken. Ljumma till 37 grader, fingervarmt. Rör ner i jästen, tillsätt resten av ingredienserna med spara lite på mjölet. Arbeta till en smidig, lätt kladdig deg. Pudra över mjöl och låt jäsa ca 45 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig. Ta 6-7 bitar och lägg upp på mjölat underlag till de ska gräddas. Kavla så tunt du kan med vanlig kavel och sist med kruskavel på bägge sidorna. Grädda på stekhäll ca 1 min på varje sida. eller i ugn på plåt i 250 grader ca 3-4 min.

Kebabsås: (jag knåpade ihop en egen lite snabbt)
Gräddfil
Majonäs
Lite grädde
En vitlöksklyfta (pressad)
Chilisås
Cayennepeppar
Paprika krydda
svartpeppar

Vi fyllde våra rullar med strimlat stekt nötkött, gurka, tomat, sallad, lök och kebabsås. Riven ost är nog också gott att ha i.

Färdigjäst deg.

Först kavlas de ut med släp kavel.

Sen kavlas de ytterligare med en "våffelkavel"

Färdiggräddade. Håll koll i ugnen, det går snabbt!


Mycket god kebabsås
 
 
 

Farligt god nötstek och skysås

 2012-06-24    13:40:59   av:Josefin
Att jag älskar nötkött vet nog de flesta av er.
Jag hittade en nötstek i frysen som fick ligga framme många timmar för att både tina upp och bli rumstempererad.
 
Börja med att bryna steken i rikligt med smör i en gjutjärnspanna. Du ska ha saltat och pepprat steken rejält runt om innan.
Lägg sedan ner den i en stekgryta.
Slanta ner morötter och lök. Sätt i en termomoter och sen in i ugnen på ca 125 grader.
Efter ca 1 timma fyller du ½ liter vatten. Köttet ska sedan vara inne i ugnen till den uppnått en innergrad av 65 alt. 75 grader. Vid 75 grader är den genomstekt men vill du ha den något röd välj istället 65 grader. Ta ur steken och vira in i aliminiumfolie och låt vila ca 10-15 min utan du skär upp och serverar.
 
Sås:
Sila av skyn. Ta fram en kastrull, smält en klick smör och häll i ett par matskedar vetemjöl. koka upp och häll i skyn. Tillsätt grädde,gelé och lite soya så har du en jättegod sås.
 
(Ledsen att bilderna sitter ihop, nya bloggsidan verkar inte vilja samarbeta.)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Smaskig bakelse med chokladmousse

 2012-06-24    13:21:33   av:Josefin
Den här bakelsen köpte vi på Ubbes bageri här i stan. OCh den var helt fantastisk.

Lägger upp denna egentligen för att testa på nya sidan.

Ledsen att göra er besvikna

 2012-06-21    17:21:44   av:Josefin
Jag har som ni ser inte publicerat recepten som jag skulle, detta beror på att de gjort om hela bloggen för mig. Allting är väldigt rörigt och jag fattar ingenting. Men jag ska ta mig tid i helgen att lära mig det hela. Så återigen, håll till godo!

Hör o häpna!

 2012-06-17    19:19:12   av:Josefin
Det är faktiskt lite recept på ingång här på bloggen, håll till godo för så fort jag får tid nästa vecka kommer de upp.
Jag har haft väldigt lite tid till både matlagning och bloggning senaste tiden, därav har bloggen varit stilla. Vi har ju gift oss, budat på ett hus, förlorat budgivning på ett hus, haft besök av mäklare, haft besök av en husfotograf o s v. Men nu har allt lugnat ner sig och jag ska återigen viga min fritid åt matlagning. :D

Håll till godo som sagt.