Frallor

 2011-10-10    18:23:25   av:Josefin

Häromdagen testade jag på att baka frallor. Supergoda blev dem!
Jag fick ut 12 st frallor.


Det här behöver du :
50 gram jäst
6 dl mjölk
125 gram rumsvarmt smör
16-17 dl vetemjöl
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver


Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke.
2. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader.
3. Rör ner mjölken och lös upp jästen.
4. Tillsätt det rumsvarma smöret i bitar och lite av mjölet.
5. Tillsätt även salt och bakpulver.
6. Arbeta degen (gärna i maskin då den bör arbetas mycket).
7. Tillsätt mer mjöl efterhand men bara så mycket att degen släpper lite från kanterna.
8. Täck bunken med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek.
9. Ta upp på mjölat bakbord i arbeta in mer mjöl i degen men inte så den bli hård.
10. Dela i 2 bitar och dela varje bit i 6 bitar.
11. Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt ca 30 min.
12. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön precis före gräddning.
13. Grädda i 200 grader ca 12-18 min, tills frallorna fått fin färg. Mina fick dock vara inne i 20 min.

Grundreceptet som jag hittat hos Victorias Provkök är egentligen baserat på manitoba cream men jag testade med vetemjöl då jag inte hade det andra hemma, och det blev ju jättebra resultat :D

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?