Weinerbröd recept

 2011-10-10    18:07:55   av:Josefin
Häromdagen testade jag på att göra wienerbröd med fryst smördeg.
Resultatet blev kanongott och man kan ju variera i det oändliga, nästa gång testar jag med smält choklad på :D

Här kommer en liten steg för steg guide:

Låt plattorna tina, tar ca 15 min.
Då dessa plattor var ganska stora delade jag dessa på mitten så varje platta blev 2 st.
När de tinat ska de penslas med vatten så de blir lite klibbiga.


Vik in varje kant mot mitten och tryck till. Det ska vara luft i fickorna.
Klicka på lite Marsan vanlijsås, jag använde sån där man gör på pulver och tog endast 1 ½ dl mjölk till en påse pulver.





Sätt in plåten i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Mina fick dock vara inne i ca 30 min.



När de kommer ut ur ugnen har vaniljkrämen höjt sig men den sjunker ihop när de fått svalna.
När de har svalnat häller du på antingen glasyr eller smält choklad eller något annat. Jag valde glasyr denna gång. Då blandar man ihop lite vatten med florsocker och några droppar citron. Smaskigt!





Detta ska jag fixa i ordning till min födelsedag, de blev så smaskiga och i perfekta storlekar!
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?