Scones till frukost

 2012-05-13    09:09:00   av:Josefin

Nybakade scones kan vara det godaste som finns till frukost. Ägg, juice, thé och scones så är min frukost fullbordad. Dessutom är ju sconesen väldigt enkelt att baka :D

Det här receptet kan både halveras och delas på 4, beroende på hur många man är.

På jobbet brukar vi vara 2 vuxna och 8 barn på fullmängd i receptet, när jag och Dennis bakar de till frukost delar vi receptet på 4.

8 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk strösocker
1 tsk salt
100 g Smör (ÄKTA!)
4 dl filmjölk

Sätt ugnen på 225°. blanda samman mjöl, bakpulver, socker, salt och smöret skuret i tärningar för hand eller i en matberedare. Tillsätt filen och arbeta snabbt ihop till en deg. Tag upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i fyra delar. Forma varje del till en boll och platta ut så den är ca 1 cm tjock. Skär snitt tvärsöver både uppifrån och från sidan så det blir som ett kryss rakt över. Picka dem med en gaffel. Lägg sedan på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt bröden svalna något på galler innan de avnjuts ljumma med smör och ett gott pålägg som t.ex. ost eller marmelad.

 


 Louise

Visade Peter din blogg, han var imponerad.



/Louise

Svar: Tack vad kul :D
frunorrbom.blogg.se

 2012-06-03    11:12:57
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?