Hemmagjorda revben med egen glaze

 2012-11-17    12:22:00   av:Josefin
 
Ha överseende med kvalitéen på kortet, det är taget från iPhonen :D
 
Oftast när man gör revben brukar man ha dem i flera timmar i ugnen, jag hade inte tiden till det igår kväll så jag fick förkoka dem för att snabbt grilla dem i ugnen före servering.
 
Revbensspjäll för 2 personer:
 
Färska revben
Vitpepparkorn hela
2 gula lökar
1 stor morot
Kalvfond
 
Fyll en stor kastrull med vatten, häll i ett par matskedar buljong eller fond, jag valde kalvfond.
I med ett par hela vitpepparkorn.
Skiva upp slantar av morötter, jag tog en stor.
Grovskär ett par gula lökar.
Koka upp vattnet och lägg försiktigt i revbenen så det inte skvätter varmt vatten på dig.
På med ett lock, sänk värmen till ex 4:an om du har 1-9 på plattorna.
Låt småputtra/sjuda i en timma.
Under tiden förbereder du glazen.
När revbenen är klara ska köttet släppa fint från benet, prova i ena kanten. Då lägger du dem på en plåt/i en form och häller över glazen och penslar så det kommer in ordentligt i spjällen. In på grilleffekt i ugnen så de får fin färg. Det tar endast några minuter så håll koll på dem.
 
Glaze (tyvärr utan mått då jag höftade lite):

D´elidas chilisås
En pressad vitlöksklyfta
Mushroom soya
Balsamvinäger (max en matsked om äns det)
2 dl vatten
Oxfond (ca 1 matsked)
Sirap (ca 1 matsked)
 
Blanda allt i en kastrull, koka upp och småputtra i ca 15 min.
Den ska vara varm när du använder den till spjällen.
Jag silade den innan då jag inte vill ha vitlöksbitar i den.
 
Ruskigt gott blev detta och snåla inte med kryddorna i glazen!
 
 
 Louise

Hej! Tack för receptet. Såg att du börjat med lchf-recept, kul! Är själv ingen lchf- fanatiker ( vill ju inte gärna använda grädde i maten t.ex) men tycker det är roligt att andra grönsaker som t.ex rättika får ett uppsving. Ha det!

Svar: Var så lite så :D JAg själv är väl inte heller jättemycket för lchf egentligen, iaf inte just att höja fettintaget, det skulle jag aldrig få för mig. Men jag uteslöt alla kolhydrater förutom smörgåsen till mellanmålet på jobbet och jag märkte riktigt snabbt att jag blev väldigt mycket piggare. Sen är det ju som sagt lite kul att man inte låser sig fast vid potatis med mera utan testar på nya saker. Men efter operationen i munnen äter jag nu kolhydrater precis som innan och är återigen väldigt trött. Pencillinkurerna gör väl ju för sig sin del till tröttheten också. Men eftersom jag hade svårt att äta har det sen operationen fått bli det jag är sugen på. Ha det bra du med kära kusin :D
frunorrbom.blogg.se

 2012-11-17    17:33:44
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?