Att lyckas med en nötstek eller fläskstek och skysås

 2013-01-08    10:43:00   av:Josefin
  • Stektermometer (Griskött : 68-70 grader, nötkött 63-65 grader) 
  • LÅG ugnstemperatur (80 grader)
  • LÅNG stektid (ca 5 timmar minst)
  • Bryn köttet på hög värme i stekpanna. Krydda med salt, peppar! Lägg i en form, inte för stor.
    Tillsätt därefter lök, morötter, purjo, selleri, palsternacka, tomat etc etc… Ta vad du har hemma, annars räcker det gott o väl med salt och peppar.
  • Stektermometer. Stick i köttets tjockaste del. 
  • Låt stekarna VILA inslagna i aliminium folié minst 30-40 min. Detta är jätteviktigt för att värmen ska utjämnas och köttet ”slappna av” och bli mört! Tunna skivor av stek behöver inte vara varma när de serveras.  
  • Släng INTE skyn, den silar du av och fixar en sås av.

Här har jag slängt i 8 dl vatten, vitpeppar korn, morötter, lökar, smör och en del andra gottigheter.
Självklart brynte jag steken först i denna gjutjärngryta.



Efter att ha kokat i ca 5 timmar och låtit köttet vila i 40 minuter blev det såhär bra. Och smakade gudomligt. Såsen har jag gjort på skyn, silat av den, tillsatt grädde, svartvinbärsgelé, kalvfond och en skvätt soya.

TYvärr var jag tvungen att ha blixten på när jag knäppte bilderna, därav ser inte färgen på köttet så rolig ut.
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?