Fetaostbiffar med tzatziki

 2013-05-10    12:01:00   av:Josefin
LCHF är ju väldigt populärt nu, jag själv plockar gärna bort potatis eller andra kolhydrater från tallriken, men jag ersätter det inte med mer fett. Det bär emot mig faktiskt, sen tror jag inte heller att människan är gjord för att äta enligt LCHF och än så länge finns ingen vetenskap som stödjer att det skulle vara bra för människan på lång sikt.
Nog om det, fetaostbiffar är ju ruskigt gott, och så enkelt att göra. Med en mumsig coleslaw och tzatziki till behövs ingen potatis.
 
 
Tzatziki:
Riv en halv gurka och lägg i en skål, strö över rikligt med salt och låt stå en stund.
Krama sedan ur gurkan ganska hårt för att få ur vätskan, pressa i två vitlökar och blanda ihop i skålen.
Tillsätt slutligen turkisk yoghurt till önskad konsistens. Svårare än så är det inte. Man kan tillsätta svartpeppar eller honung om man vill ha lite mer smak.
 
Fetaostbiffar:
Köttfärs
1 dl mjölk
½ dl ströbröd
Knipplök
Svartpeppar
Cayennepeppar
Paprikapulver
Tony´s Chacheres
Fetaost i kryddig marinad
 
Blanda mjölken och ströbrödet och låt stå en stund.
Efter ca 10 min rör du ner färsen, sedan hackar du löken och tillsätter till färsen.
Tillsätt även alla kryddor, krydda rikligt!
Ta upp en mängd färsblandning i handen, rulla till en boll, platta till lite, pressa i en osttärning och täck med färsblandning. Lägg upp på en blöt skärbräda och stek sedan i rikligt äkta smör.
NJUT!
 
 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?