Morotsfrallor

 2016-04-04    09:45:07   av:Josefin
Brödet tog slut och inget fanns i frysen.
Eftersom tid fanns så beslöt jag mig för att testa på att baka morotsfrallor med rågsikt och vetemjöl.
De blev väldigt väldigt goda och rätt enkla att göra. 
 
 
 
Morotsfrallor, ca 16 st (jag gjorde en halvsats till då jag hade jäst till det) 
 
25 gram jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 msk rapsolja
2 tsk salt
2-3 morötter
5 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl
1 uppvispad ägg till garnering
 
 
1. Skala och riv morötterna fint.
 
2. Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Blanda en stund tills jästen har löst upp sig. Tillsätt sedan olja, salt, morötter och rågsikt. Rör om.
 
3. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och knåda ihop allt till en smidig deg. Knåda kraftigt i några minuter och låt sedan jäsa under bakduk i 1 timma. 
 
4. Rulla ut runda bollar, 16 st jämnstora, och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa ytterligare en gång under bakduk i ca 30 min. Sätt på ungen på 250 grader. 
 
5. Pensla bröden med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i ca 10-13 min. 
 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?