Ost- och skinkpaj med broccoli

 2016-03-28    09:17:17   av:Josefin
Att baka paj är något jag väldigt sällan gör, ungefär 1 gång om året.
Egentligen så tycker jag ju att det är väldigt gott och det är även en tacksam rätt att värma upp dagen efter så kanske borde jag göra paj lite oftare? Jag tänkte jag skulle klura på någon variant med krämig kyckling curry någon dag framöver. 
 
 
 
 
Ost- och skinkpaj med broccoli
4 pers
 
Ingredienser
Pajdeg
  • 3 dl vetemjöl
  • 150 gram smör
  • 2-3 msk vatten
  • 1 krm salt
Fyllning
  • 500 gram lagrad riven ost
  • 400 gram rökt skinka (jag lade i lite överblivet bacon också)
  • Äggstanning till en paj (3 ägg, 2,5 dl mjölk, 2 krm salt, 1 krm vitpeppar)
  • Ett gäng broccolibuketter som du skär i mindre bitar innan 
 
  1.  Gör först pajskalet. 
  2. Skär kylskåpskallt smör i kuber. Lägg allt i en bunke och arbeta snabbt ihop till en klump. Låt gärna degen vila i kylen inlindad i plastfolie i 30 min, inget måste dock. Kavla eller tryck sedan ut den i en pajform. 
  3. Stick hål i botten på pajdegen med hjälp av en gaffel. In i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Pensla med vispat ägg när det är några minuter kvar.
  4. Tärna eller riv osten och skinkan, skär broccolin i mindre bitar. Blanda osten med äggstanningen. 
  5. Häll ner skinkan och broccolin på pajskalet, sedan häller du äggstanningen med osten över. 
  6. Grädda i 175 grader i 45 minuter ungefär. Känn med en sticka, den ska ej vara kladdig när du stuckit ner den i pajen. 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?