Benfri Karrékotlett i ugn och sesampanerade potatisklyftor

 2011-10-10    18:24:08   av:Josefin

Benfri Karrékotlett i ugn med sesampanerade potatisklyftor, stekta kantareller, ugnsrostade tomater och gudomligt god sås.

Detta tyckte min sambo blev jättegott. Jag själv gillar inte fläskkött så mycket men köttet blev väldigt mört och fint.

Grundreceptet på detta är egentligen med fläskkotlett men det gick lika bra med kotlett, ta helt enkelt vilket fläskkött ni har hemma :D

Kotlett i ugn
Ingredienser till 2 pers.:
* Kotletter (räkna på minst en till varje person)
* 1 dl Creme fraiche
* 1 ½ dl Grädde
* 1 tsk kinesisk soya
* 1 tsk mushroom soya
* 1 tsk Samal Oleak
* ½ tsk stark Chilisås
* Valrfria kryddor (jag tog bara svartpeppar

Gör så här:
1. Lägg köttet i en ugnsfast form.
3. Blanda ihop resterande ingridienser och täck kotletterna med röran.
4. In i ugnen på 175 grader i ca 1 ½ timma.

Jag tyckte såsen blev för tunn när jag tog ut formen ur ugnen och dessutom var den väldigt stark. Jag silade den i en kastrull, hällde i mjölk, mörk Maizen och lite gelé så blev den gudagod!


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?