Kantarellrisotto

 2011-10-10    18:09:20   av:Josefin
Testade för andra gången att göra kantarellrisotto.
Det blev godare denna gång, uteslöt vinet som skulle vara i då jag tyckte det tog överhanden förra gången.


4 pers
Kantarell Risotto :
olja + lite smör
4 schalottenlök
4 dl aborioris
2 dl färska kantareller
1,3 liter kycklingbuljong (jag tog hönsbuljong)
2 dl finriven parmesanost
Salt & nymalen svartpeppar

GÖR SÅHÄR :
* Börja med att koka upp buljong i en kastrull då den ska tillsättas varm senare.
* Stek kantarellerna i en stekpanna utan smör så du får ur all vätska.
* Finhacka schalottenlök och fräs nu på den i samma stekpanna och tillsätt lite olja + lite smör bara så den blir lätt genomskinlig,.
* Tillsätt riset och rör om då och då.
* När riset blivit sådär gyllene och genomskinligt slår du på buljong lite i sänder vartefter det kokar bort!
* Fortsätt så tills all buljong tilsattas, ca 15-20 min (i mitt fall tog det dock 1 timma, beror nog på vilken sorts aborioris man har).
* Ta bort pannan från spisen, rör ner parmesanosten och låt risotton vila ca 1 min.
* Krydda sedan med salt och peppar.


Såsen har jag gjort på skyn från köttet och tillsatt lite soja, mjölk och redning.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?