Pizzabullar ca 16 st

 2011-10-10    18:06:58   av:Josefin
Idag har jag bakat pizzabullar, de fick högsta betyg av både pappa och Dennis.

Pizzabullar ca 16 stycken: (blev dock 24 bullar av min deg)

Deg:
¼ dl olja
2½ dl mjölk
½ pkt jäst (jag tog torrjäst och mätte upp halva)
½ msk socker
½ tsk salt
Ca. 6½ dl vetemjöl (det räckte med 5 ½ dl för mig)

Fyllning:
Passerade tomater
Tomatpuré
Riven ost
Oregano
Skinka
Ananas
Pensling med uppvispat ägg.

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt eller ställ ut bullformar. Jag valde bullformar.

2. Värm mjölk och olja till fingervärme och smula ner jästen i degspadet. Tillsätt salt och socker.

3. Tillsätt mjölet, lite i taget. Det är jätteviktigt att bara ta lite i taget så det inte blir för mycket mjöl!

4. Arbeta ihop till en slät deg och låt jäsa i 10 min med bakduk (kökshandduk) över.

5. Kavla ut degen till en rektangel.

6. Blanda ihop tomatpuré, passerade tomater och oregano i en skål, det är bara att ta lite på känn efter egen smak.

7. Bred ut röran på degen, häll på riven skinka, hackad ananas och riven ost. Spara ca 1 cm på kanten så blir det inte så kladdigt när degen rullas ihop.

8. Rulla ihop som en rulltårta och skär ca 1,5-2 cm tjocka skivor. Lägg bullarna på plåten (i formarna).

9. Låt jäsa på plåten i 15 minuter.

10. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen 8-10 minuter (mina behövde dock vara inne i ca 12 min).

Går utmärkt att frysa in och tina upp efter behov. Perfekt picknickmat då de även är jättegoda kalla oxå :D







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?