Helstekt kalkon

 2012-01-28    10:43:51   av:Josefin

 

Detta är en av de godaste maträtterna jag vet.

En gång om året äter vi kalkon, nämligen när min far fyller år i januari.

Helstekt kalkon i ugn (4,8 kg, räcker till 10 personer):

Kalkon

3 Citroner

Apelsinjuice

Aromat

Smör

Soya

Grädde

 

 

Sätt på ugnen på 175 grader.
Lägg kalkonen i en ugnsfast form.
Krama ur saften ur citronerna och lägg sedan halvorna i halsen/magen på kalkonen.
Krydda med mycket aromat.
Smält smör och häll i soya, pensla sedan kalkonen med detta.
Lägg in kalkonen i ugnen i ca en timma.
Ta sedan ut den och pensla den igen.
Låt kalkonen stå i ugnen till det är ca 30 min kvar. (Beräkna 45-50 min per kilo).
Häll över apelsinjuice och ställ in kalkonen igen i ca 30 min.
Lägg över folie om den börjar mörkna.


När kalkonen är klar silar du av skyn, häller över i en kastrull, kokar upp och tömmer i grädde.
Smaka av och blir det för ljus tömmer du i mer soya.

 

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?