Rättiksgratäng

 2012-09-05    11:24:00   av:Josefin


I och med att jag har börjat köra LC kost så har jag provat en hel del nya maträtter och varor som jag knappt hört talas om innan, rättika är en av dem.

Rättiksgratäng 4 personer:
En halvrättika (om den är så stort som bilden nedan)
3 dl grädde
En purjolök
2 vitlöksklyftor
Ost
Olja att smörja formen med
Peppar

Börjar med att skiva rättikan, det gör du enklast i en mandolin. Koka sidan skivorna i lättsaltat vatten i ca 20 min. Detta för att de ska mjukna lite och även lättare drar till sig andra smaker när den är lite kokt.
Skiva purjolök och stek under tiden. Den ska inte ta färg. Pressa i två vitlökar.
Smörj en ungfast form. Lägg rättiksskivor längst ner, strö över lökblandningen, skiva över ost, peppra. Sedan fortsätter du varva. Överst lägger du på ostskivor och häller över grädden.
In i ugnen på 225 grader i ca 40-45 min. Håll koll så det inte bränns överst, lägg i så fall på folie.

Vad tyckte vi då? Jättegott! Funkar helt klart som falsk potatisgratäng som det också kallas.






Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?