Hemmagjorda revbensspjäll med fantastisk glaze

 2013-04-11    12:04:00   av:Josefin

Att göra egna revbensspjäll är egentligen mycket enkelt, så länge man gör en bra glaze och tar bort hinnan på ena sidan spjällen. Det sista är otroligt viktigt för att inte köttet ska bli segt.

Min glaze (på en höft):
1 dl vatten
Tomatpuré
Chilisås (Lingham´s)
Ljus sirap
Honung
Oxfond
Cayennepeppar
En nypa socker
 
Börja med att skära bort hinnan på revbenens undersida.
Blanda ihop glazen och låt den koka på spisen ca 15 min, den ska småputtra.
Låt den svalna, rubba sedan in en del av den på spjällen.
Marinera spjällen i kylen minst ett par timmar men helst ett dygn.
Sätt på ugnen på 175 grader, lägg ut spjällen på en plåt, rubba in ännu mer av glazen.
Lägg spjällen med undersidan uppåt och låt dem vara i ugnen i ca 10-15 min.
Ta ut dem, vänd och rubba in mer glaze, in igen i ca 45-50 min.
Spjällen är färdiga när du lyfter dem på mitten och de böjer sig lätt.
Sätt då på ugnen på högsta grilläge och in med spjällen igen så sockret, honungen karamelliserar sig och får en krispig yta.
Ät och NJUT!
 
 



 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?