Stuvade makaroner och pannbiff

 2012-01-13    22:57:04   av:Josefin

En klassiker som jag har älskat sedan jag var liten.

Mormor gjorde alltid stuvade makaroner till mig, när hon tragiskt gick bort fick min mamma försöka sig på denna rätt. Och det visade sig att det inte alls smakade likadant. I flera år försökte jag komma på vad som gick fel, tills jag mindes att mormor alltid använde Gammeldags makaroner och kokade dem i mjölken från början. Inte som mamma gjorde, koka upp vanliga makaroner i vatten och sen hälla av och tillsätta mjölk, urk.

4 portioner:

5 dl Kungsörnen gammeldags makaroner

ca 1 liter röd mjölk

salt

peppar

muskotnöt

 

Häll i ca 8 dl mjölk i en stor kastrull, gärna med tjock botten.

Koka upp och rör om samtidigt (annars finns risken att det bränns).

När det kokat upp häller du i makaronerna.

Låt sedan koka på femman och rör om ofta. Obs: Våra plattor går från 1-9.

Det tar ca 25 min innan det är helt klara, smaka av med salt, peppar och riven muskotnöt.

 

Recept på pannbiff/köttbullar.

 

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?